E-mail marketing automation. Wat is dat?
E-mail marketing automation is het geautomatiseerd versturen van e-mail(s) op basis van gebeurtenissen (events / triggers). Door het gebruiken van software voor e-mail marketing is het mogelijk een automatisering aan te maken waarin je bepaalt welke e-mails, waarom en wanneer je doelgroep ontvangt.
Met behulp van e-mail marketing automation kun je de klantbetrokkenheid vergroten, de conversieratio's verbeteren en de algehele efficiëntie van je marketinginspanningen verhogen. Het stelt je in staat om op grote schaal te communiceren met je doelgroep, terwijl je tegelijkertijd een persoonlijke benadering behoudt. Door e-mail marketing kun je een trouwe achterban opbouwen voor je affiliate marketing project.
Veel voorkomende toepassingen
Enkele veelvoorkomende toepassingen van e-mail marketing automation zijn:
- Het verwelkomen van nieuwe abonnees
- Het versturen van gepersonaliseerde aanbiedingen en promoties
- Het opvolgen van verlaten winkelwagentjes
- Het verstrekken van educatieve inhoud
- En het opbouwen van lange termijn relaties met klanten
Voordelen van e-mail marketing automation
Het meest voor de hand liggende voordeel en ook het grootste voordeel is het feit dat je maar één keer een flow voor een e-mail marketing automation hoeft te bedenken en te maken en dat daarna ontelbare leads of klanten door jouw e-mail marketing automation flow heen kunnen gaan. Stel dat je in jouw flow vijf te versturen e-mails hebt opgenomen, dan zal jouw lead of klant automatisch vijf e-mails krijgen. Mits de gebeurtenissen die je hebt opgenomen in je flow daartoe aanleiding geven. Vijf e-mails dus. Waar jij niets voor hoeft te doen! Stel dat honderd mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief en je wilt hen allemaal zelf handmatig een welkomstmail sturen en vier daaropvolgende e-mails met product aanbiedingen. Dan zou je vijfhonderd e-mails moeten tikken. Of mensen moeten inhuren die dat voor je doen. Zie je het voor je? Ik niet. Met e-mail marketing automation worden die vijfhonderd e-mails automatisch verstuurd. Fantastisch toch?
Voorbeeld van een e-mail marketing automation flow
Onderstaand zie je een voorbeeld van een e-mail marketing automation flow. Ik heb deze zelf gemaakt voor Mijnleervermogen.nl. Ik realiseer me dat de flow niet goed leesbaar is. Daarom zal ik toelichten wat de bedoeling is van deze flow.
Wanneer bezoekers zich via mijn website aanmelden voor het gratis e-book "Wat is affilate marketing?" dan geven ze tegelijkertijd toestemming voor het ontvangen van de nieuwsbrief door hun voornaam en e-mail adres achter te laten.
Zodra ze dit hebben gedaan komen deze bezoekers op een lijst in mijn e-mail marketing software en dan start meteen de e-mail marketing automation flow. Deze bestaat uit de volgende stappen:
- Versturen welkomstmail
- Twee dagen wachten dan;
- Heeft contact de welkomstmail geopend? Zo ja, dan;
- Eén dag wachten.
- Heeft het contact geklikt op de link voor de tip in de welkomstmail? Zo ja, dan;
- Wordt automatisch een e-mail gestuurd met de vraag of het contact vragen heeft over de tip met de mogelijkheid om contact op te nemen.
- Heeft het contact niet geklikt op de link voor de tip dan eindigt de automation.
De flow heeft ook nog een andere aftakking:
- Versturen welkomstmail
- Twee dagen wachten dan;
- Heeft contact de welkomstmail geopend? Zo niet, dan;
- Nogmaals versturen welkomstmail.
- Twee dagen wachten dan;
- Tweede poging: Heeft contact de welkomstmail geopend? Zo ja, dan;
- Eén dag wachten.
- Heeft het contact geklikt op de link voor de tip in de welkomstmail? Zo ja, dan;
- Wordt automatisch een e-mail gestuurd met de vraag of het contact vragen heeft over de tip met de mogelijkheid om contact op te nemen.
- Heeft het contact niet geklikt op de link voor de tip dan eindigt de automation.
Wat als het contact na de tweede poging de welkomstmail nog niet heeft geopend?:
- Een herinneringsmail wordt gestuurd waarin wordt uitgelegd hoe uitschrijven voor de nieuwsbrief mogelijk is. En de mogelijkheid om Mijnleervermogen.nl te volgen via Instagram.
- Als het contact na tien dagen de herinneringsmail niet heeft geopend, dan is hij of zij niet geïnteresseerd en wordt hij of zijn automatisch uitgeschreven voor de nieuwsbrief. Het is namelijk belangrijk een contactlijst op te bouwen met geïnteresseerde abonnees.
- Na automatische uitschrijving eindigt de automation.
Ik heb deze e-mail marketing automation gemaakt met MailBlue software (ActiveCampaign in het Nederlands).
Afbeelding e-mail marketing automation met MailBlue
Tot slot
Tip: Als je een affiliate marketing website hebt, affiliate bent, dan kun je een trouwe achterban opbouwen met e-mail marketing.
Als je nieuwsgierig bent naar de mogelijkheden met MailBlue lees dan hier verder.
Heb je nog geen eigen website? Lees dan hier verder over Phoenix software. Daarmee is deze website gemaakt.
Geïnspireerd geraakt door dit voorbeeld van e-mail marketing automation? Ik ben benieuwd waardoor. Laat het weten met een reactie op dit blog.